Tento eshop používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Více informací | Přijmout všechny cookies Personalizovat |
Přijmout zvolené cookies |
Žádné produkty
Vybrat tu správnou ozvučnici není žádná věda. V následujícím krátkém článku si ukážeme, jaký reprobox bude pro vás ten pravý. Ihned na začátku se musíme držet jednoho jediného a velmi důležitého pravidla - první vybíráme reproduktor a až dle reproduktoru stavíme ozvučnici. Pro kvalitní reprodukci tento postup nemůže být otočen.
Než začneme, řekněme si nejprve ve zkratce a v jednoduchosti co to ta ozvučnice je a proč se nevyplatí její výběr podcenit či její kvalitu umístit až na druhou kolej.
Reprobox, reprobedna či ozvučnice je nezbytnou součástí pro 99% reproduktorů a umožní reproduktoru správné fungování. Úkolem ozvučnice je oddělit vydávané kmity reproduktoru ze “zadní” pozice a “přední” pozice pohybu membrány. Co to znamená? Představme si, že když se membrána reproduktoru pohne dopředu, vydá kmit “+”, když se pohne dozadu, vydá kmit “-”. Aby se tyto plusy a mínusy vzájemně nevyrušily, musí se oddělit. A přesně k tomu slouží ozvučnice. Ozvučnice je však nejen odděluje, ale umí s nimi také aktivně pracovat dle požadavků posluchače. K tomu nám slouží různé typy reproboxů.
Ozvučnice rozdělujeme základně na uzavřené, bassreflexové a bandpassové. Tyto tři základní konstrukce se mohou ještě doplnit o tzv. zvukovod / hornu / šnek. Tyto reproboxy se používají převážně pro ozvučení větších prostor či pro dosažení toho nejlepšího ze širokopásmového reproduktoru. Jsou velmi obtížné na naladění a v mnoha případech je nelze jednoduše simulovat, proto je jejich stavba závislá na zkoušení a praktických zkušenostech. My se budeme držet základních tří konstrukcí.
Začneme nejpoužívanější konstrukcí, která je právem volena velmi často. Ozvučnice totiž spojuje kvalitu reprodukce s výkonem a vysokou citlivostí. Zkrátka je to reprobox, který využívá kompromisu výhod od uzavřené a bandpassové konstrukce. Konstrukce je kromě otvoru pro reproduktor opatřena také otvorem pro bassreflexový nátrubek či štěrbinu.
Bassreflexový nátrubek / štěrbina má za úkol tzv. opožďovat frekvence vydané zadní částí membrány, tedy do vnitřní strany ozvučnice. Pro nás to znamená větší možnosti v nastavení a vyladění ozvučnice. Pro posluchače to znamená silnější basové pásmo i při nižší hlasitosti a větší tlak. Výhodou této konstrukce je fakt, že i přes celkově silnější a plnější přednes dokáže reprodukci zachovat obstojnou kvalitu.
No a má to také nějaké nevýhody? Určitě a bohužel se s nimi setkáváme často. Je to celkový přístup k této ozvučnici, kdy je velkou mýlkou myslet si, že koupí univerzální bassreflexové ozvučnice dostanu to, co od reproduktoru požaduji. Bassreflexová ozvučnice je totiž podmíněna vyladěním dle zvoleného reproduktoru a dle zvoleného hudebního stylu. Univerzální reprobox to tedy zaručeně nevyřeší a mnohdy naopak kvalitě a síle reprodukce ublíží. Mimo tuto nevýhodu je také potřeba zdůraznit vyšší náklady na výrobu kvůli nutnosti zakomponování nátrubku či štěrbiny. Bassreflexová konstrukce je také náročnější na požadovaný objem reproboxu, což samozřejmě zvyšuje nejen cenu, ale také požadavky na celkové rozměry ozvučnice. Vhodným reproduktorem pro tuto konstrukci je reproduktor s Qts parametrem v rozmezí 0,25 až 0,45. Parametr Qes je pro tuto konstrukci ideální do 0,5.
Nejjednodušší konstrukce, nejnižší nároky na objem i materiál, čistý a přesný přednes. Uzavřené reproboxy jsou klasikou, kterou nikdo nic nepokazí. Je to sázka na jistotu i pro reproduktory, ke kterým není k dispozici žádný údaj o hodnotách potřebných k vyladění ozvučnice. Má uzavřený reprobox taky nějaké nevýhody? Ano.
Hlavní nevýhodou je velmi malá možnost ovlivnit reprodukci. Protože není ozvučnice osazena nátrubkem či opatřena štěrbinou, jediné možné ladění je pomocí objemu. A s tím se upřímně nedá moc co zlepšovat. V uzavřené ozvučnici také reproduktor nemá takovou citlivost, znamená to, že k nějakému vyššímu vybuzení je potřeba vyšší hlasitosti / příkonu. Ve většině případů uzavřená ozvučnice také nezahraje hlubší basové pásmo jak bassreflexový reprobox. U vyšší hlasitosti se naopak nedočkáme tlaku a hutného přednesu. To ovšem nemusí být špatně.
Do ozvučnic uzavřených se osazují reproduktory, u kterých je požadována vysoká kvalita reprodukce. Výsledkem je kvalitní kontrolovaný přednes s důrazem na detail, ideální do interiérů. Pro uzavřenou konstrukci je vhodný reproduktor s Qts parametrem nad 0,45. Qes parametr do uzavřené ozvučnice není zas tak důležitý.
Ozvučnice bandpassová je velmi opovrhovaná, avšak i ta má své plusy. Začněme tím lepším. Tato konstrukce je určena pro přehrání velmi nízkých frekvencí s velkým důrazem na tlak a celkovou hutnost a sílu basového pásma. Používá se především pro subwooferové a basové. Jejím specifikem je schovaný minimálně jeden reproduktor uvnitř ozvučnice, oddělený alespoň jednou přepážkou.
Bohužel má tato konstrukce více negativ jak pozitiv. Negativem je například obtížné ladění ozvučnice, špatná kvalita výsledné reprodukce, komplikovaná výměna reproduktoru, vysoká náročnost na objem a z toho plynoucí vyšší nároky na cenu, váhu i rozměry.
Tento reprobox je využívaný ke specifickým účelům, jakou jsou například dBdrag soutěže. Pro běžného posluchače není nejlepší volbou. Dá se říci, že je to protipól uzavřené konstrukce. Reproduktor do této reprobedny by měl mít hodnotu Qes v rozmezí 0,1 až 0,2.
Velmi stručné a laicky pojaté vysvětlení konstrukcí ozvučnic vám pomohou v rozhodování, co vlastně od reprodukce očekáváte a jaký by měl být výsledek. Shrnutí článku je jednoduché. Neexistuje dobrá a špatná volba konstrukce, stejně tak neexistuje perfektní reprodukce. A opět zmíním názor jako u výběru reproduktoru. Každé ucho je jiné a 100 lidí 100 názorů. Co někomu přijde přebasované, druhému připadá ideální. Člověk milující vážnou hudbu nezvolí bandpassovou ozvučnici pro doplnění basového pásma, naopak posluchač tlačící na dB soutěžích nejvyšší hodnoty nezvolí uzavřenou ozvučnici. Vždy proto vybírejte tak, aby výsledná volba se co nejvíce přiblížila Vaší představě o perfektní reprodukci.